Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

 

”Uskalla erottua. Pisan tornikaan ei kiinnostaisi ketään, jos se seisoisi aivan suorassa.”

Ääni on monissa ammateissa tärkeä työväline, jota huolletaan useimmiten liian vähän. Vääränlainen äänentuottotapa ja äänenkäyttäminen vaikuttavat äänen toimivuuteen ja kestävyyteen. Eniten ääniongelmista kärsivät puheammattilaiset, kuten opettajat ja myyntityössä toimivat henkilöt, joiden ensisijainen työväline on ääni. Ääniongelmat ovat esimerkiksi opettajien kohdalla yksi suurimmista sairauslomien syistä. Lisäksi puhujan negatiivisiksi koetut ja usein varsin tiedostamattomat äänelliseen ilmaisuun liittyvät puhetavat vaikuttavat äänen herättämiin vaikutelmiin ja viestin retoriseen vaikuttavuuteen ja vakuuttavuuteen kuulijoissa. Samalla tällä on vaikutuksia työn tuloksiin.

Onneksi äänen jaksaminen, äänihäiriöiden ennaltaehkäiseminen ja äänen herättämät vaikutelmat ovat asioita, joihin voidaan lyhyelläkin koulutuksella vaikuttaa. Oppiminen perustuu paitsi riittävään tietoon ja monipuolisiin harjoituksiin, myös motivaatioon ja ennen kaikkea omaan ääneen liittyvien ilmiöiden tiedostamiseen.
Ääni työvälineenä -koulutuksen peruspaketti kestää kahdesta neljään tuntia riippuen ryhmäkoosta ja harjoitusten määrästä. Koulutukseen otetaan maksimissaan 10 henkilöä.

Koulutus tarjoaa hyvät eväät oman äänen kehittämiseen ja oikeanlaisen äänentuottotavan ja ilmaisun oppimiseen omassa työssä. Koulutus soveltuu ensisijaisesti kaikille puheammatissa toimiville tai ääntä muutoin paljon käyttäville henkilöille.

Koulutus käsittää äänentuottotapaa ja äänihäiriöitä käsittelevän luento-osuuden sekä runsaasti äänenhuoltoon liittyviä käytännön harjoituksia. Koulutuksessa keskustellaan osallistujien omista ääneen liittyvistä kokemuksista ja huomioidaan osallistujien tarpeet ja toiveet.Koulutusta voidaan tarpeen mukaan kasvattaa esimerkiksi yksilökohtaista arviointia ja palautetta koskettavilla osioilla.